همکاری با مسکو یکی از اولویت های سیاست خارجی قزاقستان باقی خواهد ماند

به گزارش وبلاگ مطالعه، وزرای خارجه قزاقستان و روسیه در نورسلطان با یکدیگر دیدار و سپس در نشست مطبوعاتی شرکت کردند.

همکاری با مسکو یکی از اولویت های سیاست خارجی قزاقستان باقی خواهد ماند

به گزارش خبرنگار وبلاگ مطالعه در دوشنبه، مختار تلئوبردی وزیر امور خارجه قزاقستان و سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در نورسلطان دیدار و سپس در نشست مطبوعاتی شرکت کردند.

وزیر امور خارجه قزاقستان در ابتدای این نشست از موضع سازنده طرف روسی ضمن آنالیز و حل و فصل مسائل مهم روابط دوجانبه قدردانی کرد.

وی مذاکرات خود با وزیر امور خارجه روسیه را پرمحتوا و موثر عنوان و گفت: در این دیدار طیف وسیعی از مسائل از جمله وضعیت کنونی و دورنمای روابط 2 کشور در زمینه های سیاسی، تجاری، مالی، فرهنگی و انسانی آنالیز و در خصوص طیف گسترده ای از موضوعات دستور کار بین المللی گفتگو صورت گرفت.

تلئوبردی اضافه کرد: ما همچنین در خصوص جنبه های مختلف تامین ثبات و امنیت در آسیای مرکزی، اوکراین و خاورمیانه، تعاملات 2 کشور در چارچوب سازمان های بین المللی بحث و گفتگو کردیم.

بنابر صحبت های وزیر خارجه قزاق، در این دیدار برنامه های آینده رویداد های بین المللی در سطوح عالی مورد توجه ویژه طرفین نهاده شد.

وی اضافه کرد: با توجه به نقش مهم همکاری های مرزی میان 2 کشور که حدود 70 درصد تجارت دوجانبه با آن مرتبط است، روند آمادگی برای شانزدهمین همایش همکاری های بین منطقه ای قزاقستان و روسیه که قرار است 7 نوامبر امسال در روسیه برگزار گردد، به طور کامل مرور شد.

تلئوبردی در بخش دیگری با تاکید گفت: همکاری با روسیه به عنوان یکی از اولویت های سیاست خارجی قزاقستان باقی خواهد ماند.

وی همچنین اضافه کرد: در چارچوب این مذاکرات نه تنها روابط دوجانبه بلکه همچنین همکاری قزاقستان و روسیه در قالب های چند جانبه مورد آنالیز و به ویژه به فرصت های مربوط به استفاده کامل از ظرفیت اتحادیه مالی اوراسیا، تاکید شد.

بنابر صحبت های وی، 2 طرف تعامل در چارچوب جامعه همسود و سازمان پیمان امنیت جمعی را آنالیز و در خصوص هماهنگی اقدامات خود در چارچوب سازمان های بین المللی مانند سازمان ملل متحد، سازمان امنیت و همکاری اروپا، سازمان همکاری شانگهای و کنفرانس تعامل و اعتماد سازی در آسیا توافق کردند.

طبق گفته وزیر امور خارجه قزاقستان 2 طرف در این مذاکرات همچنین با تایید نزدیکی مواقع خود در زمینه مسائل اصلی بین المللی در خصوص تداوم ترویج مشترک تضمین امنیت در سطوح منطقه ای، قاره ای و بین المللی توافق کردند.

تلئوبردی گفت: سفر وزیر امور خارجه روسیه به قزاقستان امکان مشاهده ثمرات کوشش های زیاد نهادهای دیپلماتیک 2 کشور در زمینه تقویت و گسترش بیشتر همکاری های تجاری، مالی، فرهنگی و انسانی میان 2 کشور را فراهم کرد.

وی اضافه کرد: مطمئن هستم که ملاقات امروز ضمانت جدید گسترش بیشتر همکاری میان قزاقستان و روسیه خواهد شد و انگیزه جدیدی را برای توسعه روابط حسن همجواری و مشارکت میان مردم 2 کشور فراهم خواهد نمود.

وزیر امور خارجه روسیه در نوبه خود از طرف قزاقی برای مذاکرات، مهمان نوازی و فضای محبت آمیز ای که همیشه میان روسیه و قزاقستان به عنوان 2 شریک استراتژیک و متفقین وجود دارد تقدیر کرد.

وی گفت: در مجموع، ما از نتیجه مذاکرات امروزه بسیار راضی بوده و تماس های کاری خود را همچنان حفظ خواهیم کرد.

لاوروف در خاتمه همچنین از همتای قزاق خود برای سفر به فدراسیون روسیه دعوت کرد.

انتهای پیغام/ح

منبع: خبرگزاری فارس

به "همکاری با مسکو یکی از اولویت های سیاست خارجی قزاقستان باقی خواهد ماند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همکاری با مسکو یکی از اولویت های سیاست خارجی قزاقستان باقی خواهد ماند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید