روز های بی آینه بازگو کننده دوران اسارت در زندان های رژیم بعثی است

به گزارش وبلاگ مطالعه، نویسنده کتاب نگاهی که یک فرمانده شهید به ارث گذاشت گفت: کتاب روز های بی آینه بازگو کننده وقایع و رخداد هایی است که برای اسیران هشت سال دفاع مقدس در زندان های رژیم بعثی رخ داد.

روز های بی آینه بازگو کننده دوران اسارت در زندان های رژیم بعثی است

به گزارش گروه رسانه های وبلاگ مطالعه، گلستان جعفریان نویسنده کتاب نگاهی که یک فرمانده شهید به ارث گذاشت در گفت وگو با میزان، پیرامون دلایل انتخاب خود برای نویسندگی در حوزه ادبیات پایداری گفت: در حال حاضر 18 سال است که به نگارش در حوزه ادبیات پایداری که یکی از شاخه های مهم ادبیات دفاع مقدس است پرداخته ام چراکه هدفمندی راویان جنگ تحمیلی، همچنین دیدگاه و خط مشی آنان جذابیت های ویژه ای را برایم ایجاد می نماید، همین امر سبب شد تا به نگارش در این حوزه بپردازم .

وی مشخص بودن ایده و خط مشی روایان هشت سال دفاع مقدس را یکی از مهم ترین عوامل انتخاب حوزه ادبیات پایداری دانست و ابراز کرد: خط مشی برای راویان جنگ تحمیلی مشخص و مشخص است، آنان ایده مشخصی را مد نظر و دنبال می نمایند، همین موضوع خط فکری مشخصی را برای من نویسنده ایجاد می نماید، اگر تاکنون به نگارش در حوزه ادبیات پایداری یا دفاع مقدس پرداخته ام دلیلش همین جذابیت ها است.

این نویسنده به همین دلیل ادامه داد: بعضی می گویند با این کار به تکرار می رسی، اما من همچنان معتقدم چون آدم ها در این بخش هدفمند هستند لذا راهنمایی داستان و روایت در یک جهت مشخص و مشخص به راحتی انجام می شود و از آنجا که هر بار با یک فرد و داستانی جدید برخورد می کنم تکرار ایجاد نمی شود.

جعفریان جذاب ترین کتاب خود را روز های بی آینه دانست و ابراز کرد: حدود دو سال به صورت متمرکز برای فراوری کتاب روز های بی آینه تحقیق کردم، این کتاب در حوزه ادبیات پایداری، بازداشتگاهی، اسارت و آزادگان در هشت سال دفاع مقدس بود.

وی به موضوع کتاب روز های بی آینه اشاره و بیان نمود: کتاب روز های بی آینه بازگو نماینده وقایع و رخداد هایی است که برای اسیران هشت سال دفاع مقدس در زندان های رژیم بعثی رخ داد. زندگی حسین لشکر و هجده سال دوری وی از همسرش و انتظار دیدار همسر و فرزندان شرایط ویژه ای را برای او به همراه داشته و لحظه به لحظه این اتفاقات شرایط سختی را برای وی و خانواده اش رقم می زند.

نویسنده کتاب روز های بی آینه ادبیات بازداشتگاهی در حوزه دفاع مقدس را به دلیل اعتقادات و سطح باور ها همچنین نوع نگرش، جذاب خواند و توضیح داد: ادبیات بازداشتگاهی زیر شاخه ای از ادبیات دفاع مقدس است و چون به افکار و نگاه انسان ها باز می شود و اعتقادات، باور ها و نگرش درونی افراد همچنین مسائل را مورد آنالیز قرار می دهد حوزه مهمی است.

جعفریان توضیح داد: نگرش یک انسان به اسارت و تنهایی و همچنین این مقوله که چگونه با درون خودش روبرو می شود و مسائل را با صبر و تحمل پشت سر می گذارد جذابیت خاصی دارد، نگاه به زوایای زندگی افرادی که بخشی از زندگی شان را در اسارت گذرانده اند و به جز خود به خانواده و جامعه ای فکر می نمایند که به آن تعلق دارند قابل توجه است، و اینکه اعتقادات این افراد آن ها را چگونه راهنمایی می نماید و چگونه با این مسائل رویارویی می نمایند بسیار قابل تامل است.

وی ضمن بیان شاخه ها و رشته های متعدد حوزه ادبیات پایداری و دفاع مقدس اظهار کرد: انتخاب شاخه و رشته هایی که نویسندگان به صورت متمرکز درحوزه ادبیات پایداری به آن می پردازند بسیار مهم است. پرداختن به شاخه هایی همچون جانبازان، رزمندگان، شهدا، زنان و فرماندهان، سبک و سیاق خودش را دارد، حرکت در این جهت و پرداخت تخصصی به رشته مشخص در نگارش سبب فراوری کتاب و محتوایی پیروز خواهد شد. یک محقق نمی تواند ادعا کند که در همه زوایا تجربه به دست آورده و محقق پیروزی بوده است.

جعفریان اضافه نمود: انتخاب یک رشته و یا یک شاخه تخصصی برای نگارش، یکی از مهم ترین رویکرد هایی است که یک نویسنده ادبیات پایداری باید به آن بپردازد.

وی با تاکید بر ادبیات بازداشتگاهی و نقش زنان و خانواده به عنوان شاخه هایی که در آن ها اقدام به نگارش و پژوهش نموده اند ابراز کرد: روایت های اسرا و آنالیز نامه های آنان بیانگر این حقیقت است که همسران و فرزندان رزمندگان همیشه یکی از بزرگترین دغدغه های آنان بوده، رزمندگانی که برای دفاع مقدس راهی جبهه ها شده اند آرمان ها و نوستالژی های خود را انتخاب نموده اند، اما فرزندان و زنان این افراد چنین انتخابی را برای این افراد که به اسارت درآمد ه اند نداشتند، برای مثال فرزندی که به جهان می آید و پدرش پس از 18 سال از اسارت آزاد می شود چنین شرایطی را انتخاب ننموده لذا در شرایط پیچیده قرار می گیرد .

این نویسنده نگارش در حوزه ادبیات پایداری و اسارت را پیچیده و در عین حال جذاب دانست و اظهار کرد: پیچیدگی و دغدغه های اسرا و خانواده هایشان یک چالش برای زندگی تک تک این افراد بوده و آنالیز آن قابل اهمیت است و اینکه چطور یک انسان با خودش کنار می آید از جذابیت خاصی برخوردار است.

جعفریان با معرفی جدیدترین کتاب خود با عنوان اتاق تشریح گفت: کتاب اتاق تشریح به مسئله اسارت زنان در زندان های رژیم بعثی می پردازد. این کتاب داستان زندگی زنی است که داوطلبانه به خرمشهر می رود و در ادامه یاری رسانی اسیر می شود. این زن دست به یک انتخاب زده و ریسک شهادت و اسارت را به خاطر اعتقاد به ایدئولوژی خود پذیرفته و با گذراندن چهار سال اسارت در زندان رژیم بعثی آزاد می شود.

،

منبع: خبرگزاری تسنیم

به "روز های بی آینه بازگو کننده دوران اسارت در زندان های رژیم بعثی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روز های بی آینه بازگو کننده دوران اسارت در زندان های رژیم بعثی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید