راستا شیراز تا اصفهان سال جاری هم کوتاه نمی گردد

به گزارش وبلاگ مطالعه، سال89 بود که بالاخره پس از گذشت چند دهه از طراحی آزادراه شیراز - اصفهان، کلنگ پروژه به زمین زده شد تا رویای تکمیل کریدور شمال به جنوب کشور به واقعیت نزدیک تر گردد.

راستا شیراز تا اصفهان سال جاری هم کوتاه نمی گردد

وبلاگ مطالعه - فاطمه عباسی: پروژه ای که از یک سو دولت و از سوی دیگر بخش خصوصی ساخت آن را برعهده گرفتند تا علاوه بر کاهش تصادفات در این محور پرحادثه، مدت زمان سفر نیز کاهش یابد. آزادراه اصفهان - شیراز بزرگ ترین پروژه ملی استان فارس است که مطالعات آن از حدود 40 سال پیش شروع شد و قرار بود اوایل دهه90 تکمیل گردد و به شبکه راه های کشور بپیوندد، اما این پروژه ملی در سال های گذشته مسئولان کشوری و استانی زیادی را به خود دیده که هرکدام به نوبه خود زمان افتتاح آن را سال بعد اظهار داشتند. به تازگی نیز معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار فارس از تکمیل و بهره برداری از این پروژه در سال 99 خبر می دهد.

شرایط کنونی طرح

محمود رضایی کوچی با اشاره به پیشرفت 75 درصدی این پروژه به وبلاگ مطالعه می گوید: پروژه آزادراه شیراز - اصفهان به طول 225 کیلومتر در 8 قطعه درحال ساخت است و با اجرای آن 130 کیلومتر از طول جهت شیراز به اصفهان کاهش می یابد‬‬‬‬. وی ادامه می دهد: بهره برداری از این محور موجب تسهیل سفر خودروهای ترانزیتی از بندرعباس، کرمان، جهرم، فسا، بوشهر و ... به سمت استان های اصفهان و تهران می گردد و بارترافیکی شیراز و کمربندی غربی این شهر را نیز کاهش می دهد. این پروژه بزرگ ترین پروژه آزادراهی کشور به شمار می رود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار فارس با اشاره به سهم مساوی دولت و بخش خصوصی در ساخت این پروژه می افزاید: بر اساس آخرین برآوردها، این پروژه در صورت تامین اعتبار، سال آینده به بهره برداری خواهد رسید و با توجه به مقدار اعتبارات و میزان کار، یکی از بزرگ ترین پروژه های راه سازی کشور محسوب می گردد. تاخیر در بهره برداری از این آزادراه تاکنون به دلیل کمبود اعتبار و زمانبر بودن پروژه ای در این سطح کلان است.

کاهش تصادفات در آزادراه

اهمیت پروژه آزادراه اصفهان - شیراز در اتصال این دو شهر گردشگرپذیر به یکدیگر خلاصه نمی گردد. جهت ترانزیتی شمال به جنوب کشور از خط اتصال این دو کلان شهر به هم می گذرد و بهره برداری از این آزادراه می تواند علاوه بر کوتاه کردن جهت سفر از شمال به جنوب کشور، مصرف سوخت و آمار تصادفات ناشی از تردد در جاده کنونی مواصلاتی میان دو استان اصفهان و فارس که در تصادفات جاده ای و تلفات ناشی از آن صدرنشین است را نیز کاهش دهد.

مدیرکل راه و شهرسازی اصفهان در این باره به وبلاگ مطالعه می گوید: کاهش تصادفات و افزایش ایمنی در محور شیراز - اصفهان، کاهش مصرف سالانه 18میلیون لیتر سوخت، کاهش آلودگی های زیست محیطی و کوتاه شدن 130 کیلومتری مسافت بین این دوکلان شهر از مزایای این پروژه است.

حمیدرضا امیرخانی نیز سال آینده را زمان تکمیل این طرح، به شرط تامین اعتبار، می داند و می افزاید: 116 کیلومتر از این آزادراه در استان اصفهان قرار گرفته است که در حال ساخت است و اکنون در کوششیم برای تکمیل این پروژه و افتتاح آن در سال آینده، سرمایه گذار انتخاب کنیم. البته بخش عمده کار در استان فارس انجام می گردد و سهم اصفهان در این طرح اندک است.

زمان دقیقی تعیین نشده است

مدیرکل امور اجرایی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور و مجری طرح آزادراه شیراز- اصفهان با اعلام اینکه هنوز زمان دقیقی برای تکمیل و افتتاح این پروژه تعیین نشده است، به وبلاگ مطالعه می گوید: آزادراه اصفهان به شیراز که بخش زیادی از آن در استان فارس است، یکی از طولانی ترین آزادراه های کشور محسوب می گردد و در چند سال اخیر اقدامات گسترده ای در این پروژه صورت گرفته است.

محمدتقی بهرامی می افزاید: این پروژه بسیار گسترده است و ابعاد مختلفی دارد و به همین دلیل نمی توان زمان دقیقی برای تکمیل آن عنوان نمود، اما کوشش ما این است که این طرح تا انتها دولت دوازدهم به بهره برداری برسد. محمدتقی بهرامی اظهار می نماید: این آزادراه به طول 225 کیلومتر زمان سفر را نسبت به جهت فعلی حدود 2ساعت کاهش می دهد. البته به دلیل اینکه این آزادراه از کنار شهرهای بزرگ عبور نمی نماید، نمی توان بخش هایی را که آماده می گردد زیر ترافیک برد و باید کل جهت به یک باره به بهره برداری برسد.

وی با بیان اینکه آزادراه اصفهان-شیراز پیشرفت مناسبی دارد، ادامه می دهد: تاکنون 2 هزار و 300 میلیارد تومان از سوی دولت و سرمایه گذار خصوصی در این پروژه هزینه شده است، اما ارزش امروز پروژه تا 3500 هزار میلیارد تومان هم برآورد می گردد و ما در انتظار تامین اعتبار باقی پروژه هستیم. بهرامی با بیان اینکه سرمایه گذاری در این پروژه به صورت 50 درصد دولت و 50 درصد سرمایه گذار است، عنوان می نماید: توان اجرایی ما برای ساخت آزادراه خوب است و می توانیم آن را به سرعت اجرا کنیم، اما مشکل اصلی کمبود نقدینگی است.

وی می افزاید: قرارداد اولیه این پروژه بیش از 2600میلیارد تومان بوده است، اما با توجه به افزایش هزینه، این اعتبارات نیز افزایش یافته است. در صورت تأمین اعتبارات از سوی دوطرف (دولت و سرمایه گذار) امیدواریم بتوانیم این پروژه را تا سال آینده به انتها برسانیم. البته یکی از موضوعات قابل توجه همین سرمایه گذاری بخش خصوصی (شریک 50 درصدی دولت) در آزادراه است. به هرحال بخش خصوصی هم باید سرمایه خود را بیاورد تا پروژه تکمیل گردد.

مجری طرح آزادراه شیراز - اصفهان اجرای روسازی بتونی در این آزادراه را ویژه می داند و اضافه می نماید: این پروژه اولین آزادراه کشور است که روسازی بتونی می گردد. اکنون 178جبهه کاری در پروژه داریم، ضمن اینکه حدود 2 هزار دستگاه ادوات و ماشین آلات راه سازی، 5 کارخانه فراوری آسفالت، 13دستگاه ماشین سنگ شکن و فراوری مصالح و بیش از هزار نفر در این پروژه فعالند.

وعده هایی که عملی نشد

داستان ساخت، تکمیل و افتتاح آزادراه شیراز - اصفهان کم کم در حال تبدیل شدن به داستانی طولانی و خسته نماینده است که مسئولان گاه به گاه به آن سر می زنند و جدا از اینکه این بازدید کی صورت گرفته باشد، تاریخی برای افتتاح آن اعلام می نمایند. نکته جالب توجه اینکه در طول سال های اخیر و با گذر زمان، این آینده نزدیک هیچ گاه نزدیک تر نشده. برای مثال این آینده نزدیک در سال 95، 2 سال بعد بوده، سال 96 به همچنین، در سال 97 و اکنون نیز این تاریخ سال 99 اعلام شده است.

در آبان 1395، سعید محمدزاده، معاون وزیر راه و شهرسازی، گفت که با به انتها رسیدن قطعه هفتم آزادراه شیراز ـ اصفهان در سال 1397 این محور مواصلاتی به بهره برداری می رسد. در دی ماه همین سال نیز، افشانی استاندار وقت فارس، در مراسم کلنگ زنی قطعه هفتم خبر افتتاح این پروژه را همزمان با هفته دولت سال 97 اظهار داشت.

در خرداد سال 1396 نیز محمدحسین میرشفیع، معاون ساخت و توسعه آزادراه ها، در گفت وگو با بعضی رسانه ها، با اشاره به پیشرفت 47 درصدی عملیات عمرانی آزادراه اصفهان - شیراز، تکمیل جهت را در سال 97 قطعی دانست.

اما در سال 1397 در حالی که خبری از تکمیل و افتتاح آزادراه نبود، اسماعیل تبادار، استاندار فارس، در شروع عملیات بهسازی باند برگشت محور شیراز - دشت ارژن در گردنه چهل چشمه کازرون ابراز امیدواری کرد که آزادراه شیراز - اصفهان تا انتها سال به بهره برداری برسد و گفت در غیر این صورت این طرح در نیمه نخست سال 98 افتتاح خواهد شد!

خیرالله خادمی، معاون وزیر راه و شهرسازی نیز به ایسنا گفته بود: می توان انتظار داشت که این طرح یا در ماه های انتهای سال 1398 یا در سال 1399 به بهره برداری برسد.

به نظر می رسد این پروژه هنوز راهی نسبتا طولانی تا افتتاح در پیش دارد و به گفته مجری طرح، هیچ برنامه زمان بندی تعیینی برای افتتاح و تکمیل آن که عمری نزدیک به یک دهه دارد، وجود ندارد.

منبع: همشهری آنلاین

به "راستا شیراز تا اصفهان سال جاری هم کوتاه نمی گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راستا شیراز تا اصفهان سال جاری هم کوتاه نمی گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید