خبرنگاران وجود اسناد فشار آمریکا برای محدودسازی برنامه هسته ای ایران قبل از انقلاب

به گزارش وبلاگ مطالعه، تهران- خبرنگاران- معاون اسناد سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در تشریح بازدید از وبگاه آرشیو استرالیا گفت: در جست وجویی با کلید واژه ایران به اسناد فشار آمریکا در ایجاد محدودیت برای فعالیت های هسته ای ایران در قبل از پیروزی انقلاب اسلامی برخوردم.

خبرنگاران وجود اسناد فشار آمریکا برای محدودسازی برنامه هسته ای ایران قبل از انقلاب

علی زرافشان در نشست ساختمان آرشیو ملی، به تشریح تجربیات و یافته های جدید در حوزه آرشیوداری در کنفرانس 2019 ICA آدلاید استرالیا پرداخت و با ارائه پیشنهاد شناسایی اسناد مشترک ایران با دیگر کشورها از پروژه ای با موضوع حفظ میراث و زبان های بومی ایران اطلاع داد.

وی که در کنفرانس طراحی آرشیو به همت شورای جهانی آرشیو 21 تا 25 اکتبر (29 مهر تا 3 آبان) در شهر آدلاید استرالیا شرکت نموده بود، با اشاره به بازدید از آرشیو استرالیا با 8 دفتر در 8 ایالت این کشور افزود: در جست وجویی با کلیدواژه ایران از وبگاه آرشیو استرالیا با 1401 سند روبرو شدم که حتی بعضی اسناد مربوط به فعالیت های هسته ای ایران و به خصوص قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران است. اتفاقا در این اسناد، فشار آمریکا در ایجاد محدودیت برای ایران جهت دسترسی پیدا نکردن به دانش هسته ای مشهود است.

زرافشان در ادامه به اهمیت توجه آرشیو استرالیا در حوزه اسناد ملاقاتی و شنیداری پرداخت و گفت: در یکی از دفاتر آرشیو استرالیا دستگاه های بسیار پیشرفته و استریو برای حوزه اسناد ملاقاتی و شنیداری فراهم شده بود؛ زیرا برنامه جامعی تا سال 2025 برای دیجیتال سازی اسناد ملاقاتی و شنیداری داشتند.

وی با اشاره به موضوع سال جاری این کنفرانس با عنوان طراحی آرشیوها گفت: محور اصلی کنفرانس 2019 ICA طراحی آرشیو بود به نحوی که مردم در کانون آن باشند و محور دیگر این کنفرانس در زمینه توجه به حفظ زبانهای بومی بود.

وی به ملاقات خود با دیوید فریکر رئیس شورای جهانی آرشیو (ایکا/ICA) نیز اشاره نمود و افزود: فریکر در سخنرانی خود در این کنفرانس به اهمیت مشارکت مردم در محتوا و طراحی و ساخت در حوزه آرشیو پرداخت.

تجربیات کشورهای خارجی و دامنه گسترده آرشیوداری

زرافشان درتشریح بعضی مقالات ارائه شده در این کنفرانس افزود: در یکی از این مقالات تجربه کشور کره جنوبی در زمینه توسعه اهداف مدیریت اسناد پ رداخته شد، نشان می داد دامنه آرشیوداری فراتر از جمع آوری اسناد دولتی است. طبق اطلاعات این رویداد در کشور نروژ 90 درصد مردم این کشور از ابزار دیجیتال برای ارتباط با دولت استفاده می نمایند و پلت فرم برخط در حوزه اسناد تاریخی دارند.

معاون اسناد سازمان اسناد و کتابخانه ملی، با اشاره به مصوبات کنفرانس 2019 ICA درباره حق عضویت و موضوع میزبانی ابوظبی برای اجلاس آینده شورای جهانی آرشیو گفت: چندین کارگاه نیز در این کنفرانس با موضوعات مختلف با گرایش آرشیوداری برگزار گشت.

زرافشان در تشریح یکی از این کارگاه ها با موضوع اسناد مشترک کشورها مطرح نمود: موضوع این کارگاه تخصصی بر این محور بود که شاید بعضی کشورها در گذر زمان از یکدیگر جدا شده باشند ولی اسناد مشترکی داشته باشند که این اسناد جا به جا شده و نام ایران نیز در بین این کشورها بود.

وی با ارائه پیشنهاد و مشخص موضوع به کارشناسان و مدیران آرشیو ملی ایران در حوزه اسناد مشترک ایران با دیگر کشورها مطرح نمود: براین اساس باید اسناد مشترک کشورمان با دیگر کشورها که جا به جا شده شناسایی و طبق فرم وبگاه (ایکا) این یافته ها بارگذاری گردد.

85 درصد آرشیوهای جهان در ساختمان های نامناسب و در معرض خطر

زرافشان به موضوع آرشیوهای در معرض خطر به عنوان دیگر موضوع ارائه شده در این کنفرانس پرداخت و افزود: طبق اطلاعات 85 درصد آرشیوهای جهان در ساختمان هایی است که برای فضای آرشیوداری ساخته نشده اند و در معرض خطرهای طبیعی و انسانی قرار دارند. دلیل موفقیت آرشیو استرالیا در کارآمدی کارمندان و توانمندسازی و دیجیتال سازی عنوان شده است.

معاون اسناد سازمان اسناد و کتابخانه ملی در ادامه به توضیحات تخصصی و گزارشی از مقالات ارائه شده از کشورهای انگلیس، آمریکا و سنگاپور پرداخت و گفت: در گزارش از تجربیات آرشیو استرالیا، تاکید شد که همه نهادهای این کشور به عنوان یک الزام باید با آرشیو استرالیا در انتقال داده های خود همکاری نمایند.

زرافشان در ادامه به گزارشی از کانادا با موضوع صندلی بومیان در این کشور و الزام حفظ میراث بومیان پرداخت و افزود: می توان در ایران نیز از تجربیات کانادا استفاده کرد زیرا 24 زبان بومی در کشورمان نیز در حال فراموشی هستند.

وی با اشاره به وجود 290 الی 360 گویش زبانی در استرالیا پیشنهاد کرد با موضوع توجه به قومیت های مختلف کشورمان یکی از پروژه های سازمان اسناد و کتابخانه ملی در این حوزه تعریف گردد.

زرافشان همچنین به موضوع میزبانی ابوظبی برای کنفرانس 2020 شورای جهانی آرشیو اشاره نمود و گفت: مدیران این کشور اعلام کردند برای میزبانی 5 هزار نفر آمادگی دارند و هنوز نیز در وبگاه (ایکا) امکان بارگذاری مقالات وجود دارد.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران وجود اسناد فشار آمریکا برای محدودسازی برنامه هسته ای ایران قبل از انقلاب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران وجود اسناد فشار آمریکا برای محدودسازی برنامه هسته ای ایران قبل از انقلاب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید