اداره کشور از عدم وجود تفکر سیستمی رنج می برد

به گزارش وبلاگ مطالعه، خبرنگاران/خراسان رضوی استاندار خراسان رضوی گفت: یکی از این امور مهمی که امروزه همه ما را رنج می دهد، موضوع عدم وجود تفکر سیستمی در اداره کشور است.

اداره کشور از عدم وجود تفکر سیستمی رنج می برد

علیرضا رزم حسینی امروز در همایش ملیتفکر سیستمی در عمل که در دانشکده علوم دانشگاه فردوسی مشهد برگزار گردید، با بیان این مطلب اظهار کرد: حتما دانشمندان این علم بدون تردید ریشه آن را در خانواده، مدرسه، دانشگاه و جامعه می دانند و همچنین کمتر پرداختن به این نوع تفکر و البته نداشتن آموزش هایی از این دست دوران کودکی نیز مسائلی را در روزگار ما ایجاد نموده است.

وی گفت: روزی که به عنوان فعال مالی از بخش خصوصی وارد دولت شدم و آغاز به فعال بودم، با عمق وجودم به این موضوع پی بردم که کشور با مسائل زیادی در حوزه عدم توسعه یافتگی روبرو است. این در حالی است که برای یک فعال خصوصی که تفکر بخش خصوصی دارد سخت است که در دولت دیوان سالار و با وجود قابلیت های مالی و فرهنگی با عدم کارایی سیستم بخش خصوصی روبرو شود که البته هنوز هم مشاهده چنین وضعی سخت است و این در حالی است که بعضی از عوامل اداره کشور به این امور باز می شود.

استاندار خراسان رضوی، اظهار کرد: شاید افرادی که در حوزه توسعه اهل دانش باشند این امر برایشان عادی باشد، اما این یک واقعیت است و تا زمانی که این امور بر طرف نشود، وضعیتمان هم بهتر نخواهد شد. اموری وجود دارد که مانع توسعه کشور شده است؛ اولین موضوعی که در این میان می توان به آن اشاره نمود، نظام تمرکزگرایی است. در واقع پس از انقلاب اسلامی تمام دولت ها تمرکزگراتر از گذشته عمل نموده اند و با توجه به اینکه اختیارات در عملنمودها و در حکومت مرکزی تعریف می شود، افرادی که کشور را اداره می نمایند با این مشکل جدی روبرو هستند.

بروکراسی، نظام اداری را فشل نموده است

وی با اشاره به دومین موضوع که آن را بروکراسی نحس اداری دانست، اضافه نمود: بروکراسی، نظام اداری را به نوعی فشل نموده. جمعیت فراوان کارمندان دولت را داریم. دولت ها باید تسهیل نماینده امر دولت باشند، اما امروز با استخدام بی رویه کارمندان، این موضوع مانعی بر سر راه توسعه کشور شده است.

استاندار خراسان رضوی، گفت: عدم انسجام ارکان حکومتی نیز موضوع سومی است که باید در این خصوص از آن یاد کرد. همیشه در یک استان دستگاه قضات، روحانیت، ائمه آدینه، نمایندگان مجلس، کارآفرینان سرمایه گذار فعالیت دارند، اجزایی که با یکدیگر تعامل ندارند بلکه گاهی نیز با یکدیگر تقابل هم دارند.

رزم حسینی تاکید نمود: با این وجود شما چه انتظاری از پیشرفت یک استان و یا کشور دارید در زمانی که اجزای یک سیستمی که با یکدیگر در راستای یک هدف مشترکی حرکت می نمایند اما در واقع منفعل با یکدیگر هستند.

کشور را گران اداره می کنیم

وی بزرگ بودن دولت و اداره کشور به گرانی را عامل مهم دیگری دانست و اعلام کرد: در واقع باید گفت که ما کشور را گران اداره می کنیم و این یک مصیبتی به شمار می رود که در کشور حاکم است و کمتر یک مدیر دولت حاضر به اقرار کردن آن است و به نوعی از اقرار آن می ترسد.

استانداری خراسان رضوی، اظهار کرد: عدم توجه به فرهنگ مالی در آموزه های دینی نیز امر مهم دیگری است که در این راستا باید از آن یاد کرد. به ویژه برای نسل امروز که کمتر با این مفاهیم آشنا هستند. این در حالی است که در اسلام ثروت و خلق ثروت را به نوعی عبادت می دانند اما سؤوال اینجاست که ما چگونه در عمل آن را نشان داده ایم؟.

وجود نگاه منفی به سرمایه گذاران

رزم حسینی بیان نمود: در واقع عمل ما در این خصوص به گونه ای بوده است که سرمایه گذار را زالو صفت معرفی نموده ایم که این نتیجه عملکرد اشتباه ما در طی این چهل ساله انقلاب است و مدام آن را تکرار نموده ایم که در نهایت این امر موجب فرار سرمایه از کشور شد و هنوز هم ادامه دارد؛ چراکه یک سری از اجزای آن و بازیگران آن حاضر نبودند در آن سیستم به ایفای نقش بپردازند.

وی با بیان اینکه نگاه منفی به اقتصاد دانان، کارآفرینان، سرمایه داران و سرمایه گذاران نیز عامل مهم دیگری در این راستا است، توضیح داد: چه تعداد افراد موفقی در این راه بوده اند که امروز در زندان ها به سر می برند. اما این در حالی است که در کشورهای دنیا اول هیچکس را به دلیل مسائل ورشکستگی راهی زندان نمی نمایند و ما سرمایه گذاران و کارآفرینانی را داریم که به دلیل نگاه منفی که این سیستم اداری کشور به آنها دارد متاسفانه با بی مهری با آنان رفتار نموده ایم.

استاندار خراسان رضوی، قوانین و مقررات مزاحم را موضوع دیگری دانست و اضافه نمود: ما می خواهیم توسعه را در کشور داشته باشیم مجلسی را درست کنیم که متاسفانه بعضی از افراد از سراسر کشور برای اولین بار نماینده می شوند و پا به مجلس می گذارند، در حالی که این افراد هیچگونه تجربه پارلمانی نداشته اما آغاز به نوشتن قوانینی می نمایند که این قوانین بسیار تهدید نماینده و جدی است. در واقع کار آفرینی که تصمیم دارد ایجاد شغل کند و یا در این استان و یا منطقه خود فعالیت های توسعه گرایانه ای انجام دهد با این قوانین روبرو می شود.

رزم حسینی اظهار کرد: مورد آخر هم عدم تناسب اختیارات و وظایف هاست که موضوع مهمی محسوب می شود. در این خصوص نیز باید گفت که اگر امروز استاندار مسؤول نظم یک استان و یا مسؤول هماهنگی دستگاه های دولتی و توسعه است، اما متاسفانه اختیاراتی متناسب با وظایف او وجود ندارد.

وی تاکید نمود: باید کاری می کردیم و بازیگران مؤثر در استانها را با یک هدف مشترکی به بازی می گرفتیم. هدف ما توسعه و پیشرفت در حوزه های مالی و فرهنگی است و همگی در این حوزه می توانند جای بگیرند، اما باید گفت که اگر هر یک از این اضلاع مثلث مالی و فرهنگی با یکدیگر کار ننمایند، تعامل نداشته باشند و همفکر نباشد همیشه هر اندازه که در اختیار کشور و استان ها ثروت های زیادی قرار گیرد باز هم آباد نخواهند شد.

استاندار خراسان رضوی، اضافه نمود: از این رو باید گفت که مسئله ای که ما با آن روبرو هستیم دیوان سالاری اداری است. بنابراین اگر ما می خواهیم کشورمان یک کشور شایسته باشد باید اعتقاد خود را حفظ کنیم، درایت و عقلانیت خود را نگه داریم و راستا را نیز هموار کنیم که این تفکر سیستمی که امروز از آن صحبت شد و کار بسیار مؤثری است را ترویج دهیم و در اداره استان ها و همچنین کشور نیز مبنا قرار گیرد و بتوانیم از آن استفاده کنیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "اداره کشور از عدم وجود تفکر سیستمی رنج می برد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اداره کشور از عدم وجود تفکر سیستمی رنج می برد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید