کرونا درآمدزایی ما را به صفر رساند، لزوم حمایت از تولید کنندگان داخلی در شرایط کنونی

به گزارش وبلاگ مطالعه، مدیرعامل کسب و کار اینترنتی در حوزه صنایع دستی گفت: حمایت های دولت می تواند فرصت صادرات محصولات ایرانی را فراهم کند.

کرونا درآمدزایی ما را به صفر رساند، لزوم حمایت از تولید کنندگان داخلی در شرایط کنونی

گروه دانشگاه خبرگزاری وبلاگ مطالعه- علیرضا باجلان: شیوع بیماری کرونا نه تنها کسب و کارهای اینترنتی بزرگ بلکه اعضای کوچک تر این خانواده را نیز به شدت تحت تاثیر قرار داد و موجب شد فعالیت آن ها بسیار محدودتر از قبل شود. حالا فضای مجازی و به خصوص شبکه های اجتماعی فرصتی را برای این کسب و کارها مهیا ساخته که بار دیگر توان خود را در تولید محصولات ایرانی نشان دهند.

در همین خصوص با محمد جواد آشتیانی یکی از صاحبان کسب و کارهای اینترنتی در حوزه تولید صنایع دستی مصاحبه ای کرده ایم که در ادامه مشروح آن را مشاهده می کنید:

وبلاگ مطالعه: کسب و کار خود را معرفی و بگویید از چه زمانی کارتان را شرع کردید؟

آشتیانی: تقریبا از دو سال پیش این کسب و کار را آغاز کردیم. در ابتدا تمامی فعالیت های تولید در خانه صورت می گرفت ولی پس از مدتی و به دلیل افزایش تقاضا گارگاهی را اجاره و تعدادی پرسنل نیز استخدام کردیم. فعالیت در این کسب و کار از یک محصول آغاز شد و به تدریح تعداد تولیدات را به 30 عدد رسانیدم. صنعتگرانی که در این کسب و کار حضور داشتند فعالیت خود را با تولید سینی های چوبی که دارای نقوش ایرانی بودند آغاز کردند و در ادامه کارشان محصولات بیشتری را تولید کردند.

از جمله محصولات این کسب و کار می توان به انواع رومیزی، کوسن، بالشت، شال، مدل های متفاوتی از کیف، جامدادی، محل قرارگیری آهنربای مخصوص بدنه یخچال، جای دستمال کاغذی، جای دمنوش و موارد متعدد دیگری اشاره کرد. در ابتدای فعالیت این کسب و کار محصولات تنها توسط دو نفر تولید می شد ولی در کارگاه 6 نفر به صورت مستقیم مشغول به کار بودند.

وبلاگ مطالعه: کرونا چه تاثیری روی کسب و کار شما گذاشت؟

آشتیانی: پس از آن که فعالیت این کسب و کار گسترش پیدا کرد و مشتریان بیشتری نسبت به خرید محصولات ایرانی اقدام کردند همه تولید کنندگان فعال در کارگاه امیدوار شدند که حتما روزهای خوشی در آینده است ولی متاسفانه با بروز ویروس کووید-19 صاحبان این کسب و کار به دلیل نداشتن درآمد کافی و نبود سرمایه لازم برای پرداخت حقوق به پرسنل همه کارگران و متخصصان را اخراج کنند. یعنی کرونا تقریبا میزان درآمدزایی این کسب و کار اینترنتی را به صفر رساند.

استفاده از ابزارهای دیجیتال برای رشد مالی

اعضای مجموعه این کسب و کار تمامی تولیدات خود که محصولاتی کاملا ایرانی هستند را با دقت و حوصله بالا طراحی کرده و در بستر اینترنت به مشتریان عرضه می کنند. پس از شیوع بیماری کرونا تعدادی از کسب و کارهای اینترنتی مطرح در کشور توانستند کاربران زیادی را به سمت خود جذب کرده و سود کلانی را بدست آورند. در واقع این کسب و کارها از فرصت خارج نشدن مردم از خانه بیشترین استفاده را کردند. اما این کسب و کار به دلیل محدودیت مالی و نیروی انسانی نتوانست در مقابل چنین بحران تاب بیاورد و به ناچار تعداد شاغلان در کارگاه به شدت کاهش پیدا کرد.

تا پیش از شیوع بیماری کرونا محصولات این شرکت در بازارها و بازارچه های خیابانی نیز به فروش می رسید ولی پس از آنکه قوانین فاصله گذاری اجتماعی اجرا شد دیگر هیچ فرصتی برای عرضه فیزیکی محصولات باقی نماند و تنها از طریق فضای مجازی محصولات خود را معرفی و به فروش می رساندیم.

کاهش شدید درآمدزایی در شرایطی کرونا

اکنون صاحبان این کسب و کار در تلاش هستند تا محصولاتی را که پیش از شیوع کرونا تولید شده به فروش رسانده و هزینه های لازم برای پرداخت بدهی ها به فروشندگان را بدست آورند. شاغلان این کسب و کار برای فروش شب عید برنامه ریزی ویژه ای کرد بودند و مبلغی در حدود 400 میلیون تومان برای تولید محصولات هزینه شده بود. متاسفانه کرونا به شدت بازار را تحت تاثیر قرار داد و اکنون محصولات به ناچار در انبار ذخیره شده اند.

در این کسب و کار ارتباط نزدیکی با مشاغلی مانند فروشندگان پارچه و زیپ وجود دارد و برای تولید محصولات باید این اقلام را تهیه کرد. اکنون صاحبان این کسب و کار به علت فروش نرفتن محصولات مبالغ سنگینی را به فروشندگان بدهکار هستند.

وبلاگ مطالعه: شما کسب و کار خود را فقط در بستر اینستاگرام معرفی و عرضه می کنید؟

آشتیانی: شرایط جامعه و مشورت با کارشناسان به صاحبان این کسب و کار نشان داد اکنون باید بیش از گذشته تمرکز خود را روی فروش اینترنتی قرار دهند. تا این لحظه تنها در شبکه اینستاگرام محصولات خود را معرفی و به مشتریان عرضه کرده ایم. البته تصمیم داریم فعالیت های در برخی از سایت های ایرانی را هم داریم ولی عمده فعالیت هایمان در شبکه اجتماعی اینستاگرام است.

به تازگی خبردار شده ایم که برخی از فروشگاه های مجازی ایرانی شرایط مناسبی را برای تولید کنندگان داخلی در نظر گرفته تا این افراد هم بتوانند محصولات خود را معرفی کنند و هم از لحاظ درآمدزایی به سطح مطلوبی برسند.

وبلاگ مطالعه: به عنوان تولید کننده داخلی پس از شیوع بیماری کرونا مورد حمایت دولت قرار گرفتید؟

آشتیانی: هیچ نوع حمایتی از سوی دستگاه های دولتی را دریافت نکردیم. حتی در مورد محل عرضه قسمتی از محصولات این کسب و کار در پارکینگ پروانه قرار بود دولت مبلغ 1 میلیون تومان به تولید کنندگان حاضر در آن محل کمک کند ولی تا این لحظه هیچ پولی به دست ما نرسیده است. چون اکنون بازار تعطیل است این مبلغ به عنوان حمایت مالی در نظر گرفته شده بود.

اکنون بسکمک از کسب و کارهایی که در آن محل و فضای مجازی فعالیت می کردند علاوه بر بخش قابل توجهی از درآمد خود را از دست داده اند و به دلیل کاهش منابع مالی حتی در زندگی شخصی نیز به شدت با مشکل روبرو هستند. اکنون مسئولان هیچ کدام از دستگاه های مسئول به شاغلان پارکینگ پروانه اطلاعی نداده و آینده بسیار از کسب و کارها در هاله ای از ابهام قرار گرفته است.

وبلاگ مطالعه: اکنون کسب و کار شما در چه وضعیتی قرار گرفته است؟

آشتیانی: خوشبختانه فضای مجازی به این کسب و کار این امکان را داده است که محصولات خود را نه تنها در داخل کشور بلکه در خارج از ایران نیز معرفی کند. مشتریانی از اروپا محصولات این کسب و کار را مشاهده کرده و پسندیده اند. اما به علت کمبود نقدینگی در حال حاضر نمی توانید تعداد مورد تقاضا از محصولات را تولید کنیم.

اگر مسئولان از این کسب وکار حمایت کنندگان امکان صادرات کالاهایی مانند کیف و کفش ایرانی وجود دارد. تمام محصولات این کسب و کار دارای نقش ایرانی و سنتی است و می تواند معرف برای فرهنگ ایرانی باشد. در واقع مشتریان خارجی با خرید این معصولات با بخشی از فرهنگ و هنر ایران آشنا می شوند.

4144/

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا

به "کرونا درآمدزایی ما را به صفر رساند، لزوم حمایت از تولید کنندگان داخلی در شرایط کنونی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کرونا درآمدزایی ما را به صفر رساند، لزوم حمایت از تولید کنندگان داخلی در شرایط کنونی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید