سربازان با کرونا چه می نمایند؟ ، شرایط سلامت سربازان و بهداشت پادگان ها چگونه است؟

به گزارش وبلاگ مطالعه، تقریبا همه بخش های جامعه به شیوع کرونا در ایران توجه نموده اند از وزارت بهداشت بعنوان نهاد اصلی برای مقابله تا تامین اجتماعی، شهرداری، شورای شهر به همه اقشار تقریبا توجه شده است و خدماتی ارائه می گردد، همه اقشار إلّا سربازان، حافظان مرز ها و امنیت کشور.

سربازان با کرونا چه می نمایند؟ ، شرایط سلامت سربازان و بهداشت پادگان ها چگونه است؟

گروه اجتماعی وبلاگ مطالعه-سیده زهرا حسینی؛ پلان اول: دوشنبه است، اوایل اسفند. گوشه ای از محوطه پادگان قم، تکیه به تیرچراغ برق محوطه نشسته و زیر نور باریک و تک خطی چراغ، پوتین هایش را با واکس برق می اندازد تا شاید برق تمیزی اش در صبح گاه، دل فرمانده را ببرد و بلکه برگه مرخصی تشویقی را به نام خودش فتح کند. قول داده که آخر هفته را برگردد شهرش اهواز و هر چند گذشته اما به مناسبت ولنتاین، دوتایی بروند لشکرآباد فلافل بخورند با ترشی محلی. هر روز که زنگ میزد این قرار را مرور می کرد که خوب خاطر هردویشان بماند و دلش را صابون زده بود به تعطیلی آخر هفته ای که قرار است نصیبش گردد. کم نیست شش ماه دوری از خانه و خانواده و فراق یار.

سرباز صفر یگان آموزشی گاهی تلفنی با خنده از چیز هایی که توی پادگان دارند، می گوید. اینکه توی یک سوله مشترک با چندین نفر دیگر زندگی می نمایند و اینکه تمام در و پنجره ها را طوری چِفت نموده اند که سرما هیچ راهی برای ورود به سوله نداشته باشد. می گفت: زمستان که می گردد طوری در و پنجره ها را می پوشانیم که هیچ هوا و ریزگردی رد و بدل نمی گردد. بعد با خنده گفت: البته قم که به قدر اهواز خودمان ریزگرد ندارد، اما ما راه همان را هم اینجا بستیم.

دیروز که داشت برای مادرش از صبحگاه حرف می زد، گفت: عزیز! دیشب که نگهبان بودم تا صبح به چشمان حاج قاسم فکر می کردم. نامرد ها بد زدند! صبحی هم توی رژه، داغ حاج قاسم افتاد به جانم و گُر گرفته بودم از نامردی. داغش افتاد به جانم و من محکم و با عشق پایم را می کوبیدم.

عزیزش می گفت: مراقب خودت باش! این همه رژه و شب بیخوابی ها مریض ات نکند؟! از پیرزن همسایه شنیده ام که مریضی توی سربازخانه ها زیاد است. مراقب باش بدنت ضعیف نگردد.

سه شنبه ظهر سر میز ناهار یک نفر داد می زند: بدبخت شدیم! دو نفر در قم مرده اند.

خنده ریزی می زند و می گوید: مرگ است دیگر حالا تو چرا بدبخت شدی؟

با ترس و وهم و کمی مِن ومِن می گوید: کرونا داشتند.

غذای توی گلوی همه شان می ماند و پایین نمی رود. دلش هری می ریزد و توی سرش هی یک نفر تکرار می نماید: مرخصی آخر هفته، بلیت اهواز، قرارت! حرف های مادرش: مریض نشوی!

برعکس وعده های قبل که از خستگی، گرسنه شده بودند و غذا را تا آخر می خوردند این بار، اما خیلی از غذا ها در سینی دست نخورده ماند.

نشسته زیر همان نور تک خطی تیرچراغ برق گوشه محوطه! زیر لب آواز دشتی می خواند و توی سرش هزار سوال است از اینکه حالا چه می گردد؟ و عطری آشنا می پیچد و بی واهمه از فریاد فرمانده که: سرباز آرام باش، گوشه چشمش تر می گردد.

پلان دوم: چهار روز از شیوع کرونا به کشور می گذرد. مرکز آن شهر قم است و تقریبا مرکز و بخش هایی از شمال کشور درگیر این ویروس شده اند. خط اول همه خبرها، کرونا است. ویروسی که تقریبا شبیه آنفلوآنزا است و جهش یافته ویروسی است که در سال 2003 با اسم سارس یا سندروم حاد تنفسی بازهم از چین شایع شد و 800قربانی داشت. چند سال بعد در سال 2012 هم با عنوان مرس از کشور عربستان شایع شد، 35درصد کشندگی داشت و 105نفر رو قربانی کرد و حالا در اوخر سال 2019 مجددا از چین شایع شد و سه روز پیش نیز به صورت رسمی وارد ایران و از شهر قم آغاز شد.

این ویروس تنها 2 درصد کشندگی دارد، اما به دلیل قدرت سرایت و ابتلای بالا بشدت در سراسر دنیا مورد توجه قرار گرفته و تا به امروز در ایران 12 نفر را قربانی خود نموده است.

تقریبا همه بخش های جامعه به شیوع این ویروس توجه نموده اند و هر کدام بر حسب وظیفه خود، خدماتی را ارائه و راهکار هایی را پیدا نموده اند. از وزارت بهداشت بعنوان نهاد اصلی برای مقابله با ویروس کرونا تا تامین اجتماعی، شهرداری، شورای شهر، مجلس و وزارت خانه های دیگر.

به همه اقشار هم تقریبا توجه شده است، همه اقشار إلّا سربازان حافظان مرز ها و امنیت کشور.

سربازان عمدتا از شهر های مختلف برای گذراندن دوران خدمت و یا آموزشی خود در پادگان محل خدمت خود حاضر می شوند و طبق معمول اسفندماه دوره جدیدی آغاز می گردد و به یگان ها اعزام می شوند و در این رفت و آمد قطعا امکان سرایت ویروس کرونا که قدرت سرایت بالایی دارند به مراتب بیشتر می گردد.

آنها معمولا در یک سوله مشترک با چند نفر زندگی می نمایند و که در زمستان برای جلوگیری ز. ورود هوای سرد تمام راه های ورود هوا از پنجره و در، بسته می گردد و زندگی مشترک با تعداد زیاد و عدم رفت و آمد هوا در سوله محل زندگی منجر به انتقال بیماری با سرعت بیشتری می گردد.

اما معضلاتی که خطر ابتلای سربازان به کرونا را بیشتر می نماید قطعا به همینجا ختم نمی گردد و شرایط زمانی بحرانی تر می گردد که سربازی مشکوک به ابتلا به کرونا به بهداری یگان مراجعه می نماید.

قطعا میزان دارو ها و امکانات اولیه کفاف مقابله با این ویروس را ندارد و تعداد برای شرایط عادی فراهم شده و نه شرایط ویژه ای که این روز ها کشور درگیر آن است با این حساب هم پزشک بهداری و هم سربازان هر دو بیشتر از قبل درگیر و در خطر خواهند بود چراکه کمبود امکانات اولیه برای برخود از نزدیک با فرد مشکوک به کرونا پزشک را به خطر می اندازد و از طرفی بیشترین آسیب این ویروس به دستگاه تنفسی فرد مبتلا همراه با تب بسیار شدید وارد می گردد و سوال اینجاست که آیا در تمام یگان ها و پادگان ها، کپسول اکسیژن و دارو های قوی برای کاهش تب بیمار، به تعداد کافی وجود دارد؟ آیا آمبولانس برای انتقال بیماران بدحال به تعداد کافی در اختیار هر یگان هست؟ شرایط سربازانی که از شهر های دیگری برای گذراندن دوران خدمت خود سفر نموده اند، چگونه است؟ آیا امکان تعطیل کردن گروهی و کمتر نگه داشتن سربازان در محیط جمعی پادگان وجود دارد؟ و در نهایت سوال کلی اینجاست که با وجود نگرانی خانواده این افراد، چه تمهیداتی برای پیشگیری از شیوع این ویروس در پادگان ها انجام شده؟ دستگاه نظامی ایران یکی از مهم ترین دستگاه های کشور است که پایه اصلی آن را سربازان تشکیل می دهند که تمامی آن ها با توجه به شرایط موجود در پادگان ها در خطر ابتلای به ویروس کرونا هستند و اگر گروهی با تعداد قابل توجهی از سربازان درگیر این ویروس شوند قطعا امنیت و حفاظت از کشور نیز به خطر می افتد!

دراین میان، اما بنا بر پیگیری خانواد های سربازان نظام وظیفه از شرایط شیوع ویروس کرونا در مراکز نظامی، پس از تماس های مکرر با روابط عمومی ارتش جمهوری اسلامی ایران و رساندن نگرانی های ایجاد شده در خانواده های سربازان به مسئولان رده بالای ارتش، در حال پیگیری آخرین تحولات است.

یک منبع آگاه نظامی در این باره اظهار کرد: بحث تعطیلی پادگان ها مطرح نیست و ما نمی توانیم مرز های کشور را برای یک ویروس تخلیه کنیم. در ارتش سازوکار هایی برای مهار این ویروس میان سربازان در نظر گرفته شده است.

او می گوید: واحد طب رزمی در ارتش جمهوری اسلامی با بهره گیری از پزشکان متخصص در راستای کنترل این بیماری فعالیت می نماید. در هشت سال جنگ تحمیلی نیز به مدد این واحد، عوامل بیولوژیکی در میان نظامیان مشاهده نشد.

گفتنی است وبلاگ مطالعه در طی تماس های مکرر با تمامی نهاد های نظامی کشور از جمله سپاه و ستاد کل نیرو های مسلح پیروز به کسب پاسخ در مورد شرایط سربازان نشد و همچنان در کوشش است تا از شرایط سلامت سربازان و بهداشت پادگان ها آگاه گردد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "سربازان با کرونا چه می نمایند؟ ، شرایط سلامت سربازان و بهداشت پادگان ها چگونه است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سربازان با کرونا چه می نمایند؟ ، شرایط سلامت سربازان و بهداشت پادگان ها چگونه است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید