دولت افغانستان فرایند آزادسازی زندانیان طالبان را متوقف کرد

به گزارش وبلاگ مطالعه، سخنگوی ارگ ریاست جمهوری افغانستان گفت تا زمانی که طالبان شمار بیشتری از نیروهای دولتی را آزاد نکند 320 زندانی به جامانده آن ها نیز آزاد نخواهند شد.

دولت افغانستان فرایند آزادسازی زندانیان طالبان را متوقف کرد

به گزارش دفتر منطقه ای وبلاگ مطالعه، صدیق صدیقی سخنگوی ارگ ریاست جمهوری افغانستان مغایر تصمیم لویه جرگه مشورتی صلح برای تکمیل فرایند آزادی زندانیان طالبان گفت، تا زمانی که طالبان شمار بیشتری از نیروهای دولتی را آزاد نکند دولت نیز 320 زندانی به جامانده طالبان را آزاد نخواهد کرد.

آسوشیتدپرس نوشت که حکم لویه جرگه برای آزادی فوری زندانیان طالبان امیدها برای پیشرفت در فرایند صلح را افزایش داده بود اما این اقدام بیش از گذشته مذاکرات بین الافغانی را به تأخیر می اندازد.

براساس توافقنامه قطر طالبان باید یک هزار نفر از نیروهای دولت افغانستان را آزاد کند و دولت نیز در مقابل موظف به آزادی 5 هزار نفر از اعضای طالبان است.

صدیقی اظهارداشت: ما آن ها را آزاد خواهیم کرد، این مسئله ای نیست اما فرایند آزادی باید دوطرفه باشد.

وی به آسوشیتدپرس گفت: اگر ما این گام جسورانه را برداریم و همه آن ها را آزاد کنیم چرا آن ها زندانیان ما را آزاد نمی نمایند که شمارشان بسیار کم است؟

سهیل شاهین سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر اما تصریح می نماید که این گروه تمام تعهداتش را اجرا نموده و همه زندانیان دولتی را آزاد نموده است.

شاهین گفت: ما همه یک هزار زندانی را که وعده داده بودیم آزاد نموده ایم.

صدیقی اضافه نمود که استرالیا و فرانسه نسبت به آزادی شماری از زندانیان طالبان اعتراض دارند زیرا آن ها در حمله به نیروهایشان دخیل بودند. وی همچنین ادامه داد که دولت کوشش دارد تا به این نگرانی ها رسیدگی کند.

این در حالی است که اشرف غنی در سال 2016 میلادی باوجود مخالفت کشورهای غربی با گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی افغانستان به توافق رسید.

در حمله نیروهای حزب اسلامی در سال 2014 میلادی 2 نیروی قراردادی ارتش آمریکا کشته شدند و فرانسه نیز با خارج کردن حکمتیار از فهرست تروریست ها مخالفت نموده بود زیرا در حمله جنگجویان حزب اسلامی به نیروهای این کشور در سال 2008 میلادی 10 نظامی فرانسوی کشته شده بودند اما با وجود این مخالفت ها اشرف غنی توافق با حکمتیار و فرمان عفو وی را امضا کرد.

صدیقی گفت که دولت حسن نیت خویش را با آزادی 5 هزار زندانی طالبان نشان داده است و توضیح داد که دولت هرگز نسبت به آزادی یک فهرست معین از زندانیان این گروه متعهد نشده است.

وی اضافه نمود: زمان آن رسیده است که طالبان درک کند که دیگر امتیازدهی نخواهد بود، هرآنچه تا به امروز به عنوان دولت افغانستان انجام داده ایم باید برای آمدن آن ها به میز مذاکره کافی باشد.

.+

منبع: خبرگزاری تسنیم

به "دولت افغانستان فرایند آزادسازی زندانیان طالبان را متوقف کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دولت افغانستان فرایند آزادسازی زندانیان طالبان را متوقف کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید