تاکید اتحادیه عرب بر مخالفت با مداخله در لیبی و استقبال از طرح صلح افغانستان

به گزارش وبلاگ مطالعه، وزیران خارجه اتحادیه عرب بار دیگر پایبندی خود را نسبت به حفظ وحدت و حاکمیت و نیز تمامیت ارضی لیبی و مخالفت شان را با دخالت های خارجی در این کشور اعلام کردند.

تاکید اتحادیه عرب بر مخالفت با مداخله در لیبی و استقبال از طرح صلح افغانستان

به گزارش وبلاگ مطالعه، به نقل از سایت مصراوی، در بیانیه پایانی نشست وزیران خارجه اتحادیه عرب به ریاست عمان با موضوع تحولات لیبی که عصر چهارشنبه منتشر شد، ضمن درخواست برای ایجاد یک راه چاره سیاسی جامع برای بحران لیبی، بر حمایت خود از اجرای کامل توافقنامه سیاسی صخیرات به عنوان تنها مرجع سازش سیاسی در لیبی و نقش همه نهادهای قانونی برگرفته از این توافق تاکید شد.

همچنین در این بیانیه با تاکید بر پایبندی به تمامی قطعنامه های قبلی اتحادیه درباره لیبی و مخالفت با نقض قطعنامه های مربوط به تحریم تسلیحاتی لیبی آمده است: مخالف دخالت های خارجی در لیبی از هر نوع و هر منبعی هستیم زیرا موجب تسهیل ورود شبه نظامیان خارجی به لیبی می شوند.

این اتحادیه با استقبال از نتایج کنفرانس برلین درباره لیبی و قطعنامه 2510 شورای امنیت و نیز از سرگیری گفت وگوهای سیاسی، توقف اقدامات نظامی را در قالب توافقی در نشست های 5+5 در ژنو خواهان شد.

در این بیانیه با اشاره به حمایت کامل از کوشش های هیئت سازمان ملل در لیبی برای حل بحران سیاسی آن از سه جهت سیاسی، نظامی و مالی، اتمام مذاکرات کمیته نظامی مشترک برای تحقق آتش بسی دائم را خواهان شد.

اتحادیه عرب در ادامه بار دیگر به لزوم دستیابی به راه چاره هایی عربی-سیاسی برای بحران های کشورهای عربی به وسیله این اتحادیه و نیز نقش محوری و اساسی کشورهای همسایه لیبی تاکید نمود.

همچنین در این بیانیه ضمن استقبال از قطعنامه سی و سومین نشست سران اتحادیه آفریقا برای برگزاری کفرانسی لیبیایی-لیبیایی و استناد به نقشه راه اتحادیه آفریقا برای لیبی و نیز قطعنامه کمیته عالی اتحادیه آفریقا درباره لیبی تاکید شد، منابع نفتی حق همه مردم لیبی است و تمامی موانع و تهدیداتی که در سر راه فعالیت بنادر و حوزه های نفتی لیبی وجود دارند باید برداشته شده و فعالیت های آنها تحت مدیریت انحصاری شرکت ملی نفت لیبی ازسرگرفته شوند. علاوه بر این دبیرکل اتحادیه عرب باید اجرای این طرح را پیگیری نموده و گزارشی در این خصوص به اتحادیه ارائه داده و به رایزنی های خود با دبیرکل سازمان ملل و همه طرف های لیبیایی ادامه دهد.

اتحادیه عرب همچنین از کوشش هایی که قطر برای تحقق توافق صلح میان آمریکا و طالبان انجام داد، تقدیر و تشکر کرد.

به نقل از خبرگزاری رسمی قطر (قنا)، اتحادیه عرب پس از نشست وزارتی خود در قاهره با انتشار بیانیه ای اظهار داشت: امضای این توافقنامه (توافق صلح میان آمریکا و طالبان) گام مهمی در جهت برقراری صلحی جامع و پایدار در افغانستان با میانجیگری و کوشش های ارزشمند قطر محسوب می گردد.

در ادامه این بیانیه آمده است، اتحادیه عرب امیدوار است در فرایند صلح افغانستان طی مرحله آینده همه گروه ها، مناطق و تشکل های جامعه افغانستان برای تضمین آینده ای امن برای مردم این کشور با یکدیگر به توافق برسند.

آمریکا و طالبان روز شنبه در دوحه توافقنامه تاریخی را به امضا رساندند که بر اساس آن واشنگتن در مقابل تضمین هایی از سوی طالبان، متعهد شد ظرف 14 ماه تمامی نیروهای خارجی را از افغانستان خارج کند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "تاکید اتحادیه عرب بر مخالفت با مداخله در لیبی و استقبال از طرح صلح افغانستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاکید اتحادیه عرب بر مخالفت با مداخله در لیبی و استقبال از طرح صلح افغانستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید